قدرت خرید مردم کاهش یافته است؛

گروه بازرگانی- حدود دو ماه به آغاز سال 97 باقی مانده و تنظیم بازار شب عید با توجه به سابقه ناموفق وزیر جهاد کشاورزی در کنترل بازار، یکی از دغدغه‌های مردم قلمداد می‌شود‌. البته محمود حجتی به تازگی اعلام کرده مشکلی در تامین بازار شب عید وجود نخواهد داشت و بازار با تولید و واردات به خوبی تامین می‌شود اما همین دو سال پیش بود که با وجود همین وعده وعیدها نارنگی در ایام عید به کیلویی 18 هزار تومان هم رسید و مردم حتی برای خرید کالاهای مورد نیاز خود دچار مشکل شدند‌. در حال حاضر نیز اگرچه بعد از بحران ایجاد شده در مورد تخم‌مرغ که طی ماه‌های اخیر موجب اعتراض و نگرانی مردم شد، دولت توانست با واردات در جهت کاهش قیمت اندک تخم‌مرغ گام بردارد و منجر به فروکش کردن تلاطم‌های موجود در این بازار شود اما واقعیت این است که در حال حاضر اوضاع بازار کالاهای اساسی در رابطه با اقلام دیگری که در زندگی روزانه مردم تاثیر بسزایی دارد، مناسب نیست و افزایش قیمت بی‌رویه، فعالیت دلالان و همچنین کاهش قدرت خرید مردم منجر به آشفتگی بازار شده است که به گفته مسوولان، مردم قید خرید برخی از کالاهای مورد نیاز خود را هم زده‌اند به‌طوری‌که رکود در برخی از این بازارها همچون بازار برنج داخلی و گوشت حاکم شده است‌.
حباب قیمت در کلانشهرها
در همین خصوص رییس اتحادیه گوشت گوسفندی کاهش قدرت خرید خانوار در برابر عرضه گسترده گوشت را دلیل اصلی رکود حاکم بر بازار دانست‌. علی‌اصغر ملکی با اشاره به اینکه رکود سنگینی بر بازار گوشت حاکم است، اظهار کرد: اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ 36 تا 37 هزار تومان به مغازه‌دار و 39 تا 40 هزار تومان به مشتری عرضه می‌شود‌. او با اشاره به اینکه ذبح چندانی در کشتارگاه‌ها صورت نمی‌گیرد، افزود: برخی قصابان به سبب بدهی و گذراندن معیشت خود چاره‌ای جز عرضه گوشت با نرخ‌های پایین در بازار ندارند‌. همچنین نایب‌رییس انجمن برنج ایران در مورد وضعیت فعلی بازار برنج گفت: به دلیل افزایش قیمت برنج داخلی و پایین آمدن قدرت خرید مردم در سال‌های اخیر، بخشی از برنج در انبارها باقی مانده بود که عرضه آن باعث کاهش قیمت برنج تازه نیز شده است‌. این مقام صنفی از کاهش قیمت برنج داخلی در استان‌های شمالی کشور خبر داد و گفت: از ابتدای فصل برداشت برنج تازه تاکنون قیمت هر کیلوگرم برنج درجه یک طارم بوجاری صفر (بدون شکسته) جلوی در کارخانه‌ها و شالیکوبی‌ها 105 هزار ریال است‌. اکبریان گفت: اما اختلاف قیمت برنج داخلی در تهران با استان‌های شمالی کشور نشان می‌دهد که قیمت برنج در تهران دارای حباب قیمتی است به شکلی که وقتی قیمت برنج در شمال کشور متعادل است، در تهران با قیمت‌های بیش از 130 تا 170 هزار ریال نیز به فروش می‌رسد‌.
نایب‌رییس انجمن برنج ایران درباره افزایش قیمت برنج وارداتی و تاثیر آن بر بازار برنج داخلی افزود: اکنون قیمت برنج وارداتی بیش از قیمت برنج پرمحصول ایرانی است اما کماکان بخشی از مردم توان خرید برنج ایرانی باکیفیت را ندارند و برنج وارداتی مصرف می‌کنند‌. اکبریان بالا رفتن نرخ برنج وارداتی را ناشی از عرضه نشدن این محصول در بازار عنوان کرد و گفت: افزایش قیمت دلار مربوط به 5/1 ماه اخیر بوده و هنوز برنج ثبت سفارش شده ناشی از افزایش قیمت دلار به کشور وارد نشده است‌. وی بر این باور است که آنچه اکنون در بازار به عنوان برنج وارداتی عرضه می‌شود، مربوط به ثبت سفارش‌های گذشته بوده که افزایش نرخ پیدا کرده است‌.


افزایش قیمت 10 برابری
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که با وجود کاهش قدرت خرید مردم و کنار گذاشته شدن خرید برخی کالاها توسط اقشار ضعیف جامعه، همچنان شرایط برای سودجویان فراهم است و کالاها از محل تولید تا عرضه گاهی با افزایش قیمت 10 برابری مواجه می‌شوند‌. همان‌طور که در بازار میوه‌وتره‌بار نیز با وجود اینکه مسوولان از کاهش قیمت‌ خبر می‌دهند اما همچنان میوه‌هایی مثل انار و نارنگی با قیمت‌ بالا در مغازه‌ها به فروش می‌رسند و قیمت اقلام تره‌باری همچون گوجه‌فرنگی نیز همچنان گران است‌. در این میان برنج نیز که به گفته مسوولان سر زمین قیمت بالایی ندارد، با اختلاف قیمت چند برابری در بازار کلانشهرها به فروش می‌رسد‌. این در حالی است که با توجه به نزدیک شدن به ایام عید و زمان پیک مصرف، وضعیت نابسامان بازار کالاهای اساسی پیچیده‌تر از گذشته شده و شرایط برای افزایش سودجویی دلالان و واسطه‌ها فراهم می‌شود‌. با این حال دولت با وجود اینکه بر این باور است که باید بازار کالاهای اساسی کنترل شود تا مردم کالاهای مورد نیاز خود را با کمترین قیمت خریداری کنند اما برای این منظور، هیچ مسوولیتی را در رابطه با تنظیم بازار این کالاها به بخش خصوصی واگذار نمی‌کند و اقدامات یک‌جانبه خود او هم نتوانسته تاکنون بازار کالاهای اساسی را به‌طور مناسب و سازماندهی شده، کنترل و مدیریت کند‌. بر همین اساس نگاهی به جدیدترین گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که قیمت خرده‌فروشی چهار گروه مواد خوراکی با افزایش همراه بوده است‌. اگرچه قیمت تخم‌مرغ که طی ماه‌های اخیر با گرانی بی‌سابقه‌‌ای روبه‌رو شده بود، در حال حاضر اندکی فروکش کرده و مرغ نیز نسبت به هفته‌های قبل از آن با کاهش روبه‌رو شده اما رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی به تازگی هشدار داد که در صورت ادامه‌دار شدن روند موجود در مورد تولید مرغ، تولید این کالا کم خواهد شد و در نتیجه قیمت آن بالا می‌رود‌. از این رو همان بحرانی ایجاد می‌شود که در بخش تخم‌مرغ به وجود آمد و شاهد قیمت 15 هزار تومانی مرغ خواهیم بود‌. مهدی یوسف‌خانی با اشاره به اینکه به بازار شب عید نیز نزدیک می‌شویم، گفت: دولت باید فکری به حال مرغداران گوشتی بکند‌. در غیر این صورت، شاهد قیمت 15 هزار تومانی مرغ خواهیم بود‌.
گرانی 4 گروه کالایی
بر اساس خلاصه نتایج گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به بیست و دوم دی‌ماه، قیمت لبنیات 4/1 درصد، میوه‌های تازه 2/2 درصد، گوشت قرمز 1/0 درصد و چای 1/0 درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش یافته است‌. همچنین قیمت تخم‌مرغ 6/9 درصد، حبوب 3/1 درصد و مرغ 6/1 درصد کاهش داشت و قیمت برنج، قند و شکر و روغن‌نباتی نیز در مدت زمان مشابه بدون تغییر و ثابت بوده است‌. همچنین در یک سال منتهی به بیست و دوم دی‌ماه سال‌جاری نرخ لبنیات 3/9 درصد، تخم‌مرغ 8/30 درصد، برنج 6/0 درصد، حبوب 3/1 درصد، میوه‌های تازه 6/29 درصد، سبزی تازه ۴۴ درصد، گوشت قرمز 7/9 درصد، مرغ 7/8 درصد، چای 6/19 درصد و روغن 5/2 درصد رشد کرده است‌. همچنین قیمت قند و شکر 5/10 درصد کاهش نشان می‌دهد‌.
لبنیات و تخم‌مرغ
در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات بهای ماست غیرپاستوریزه معادل 2/0 درصد، ماست پاستوریزه 1/2 درصد و پنیر پاستوریزه 6/3 درصد نسبت به هفته قبل افزایش داشت و قیمت سایر اقلام بدون تغییر بود‌. بهای تخم‌مرغ معادل 6/9 درصد کاهش یافت و شانه‌ای ۱۲۶ تا ۱۶۰ ریال فروش می‌رفت‌.
برنج و حبوب
در این هفته در گروه برنج قیمت تمام اقلام ثابت بود‌. در گروه حبوب بهای لوبیا چشم بلبلی معادل 1/0 درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام به جز لوبیا سفید و لوبیا قرمز که بدون تغییر بود، بین 2/1 درصد تا 9/1 درصد کاهش داشت‌.
میوه‌ها و سبزی‌های تازه
در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری انگور و هندوانه عرضه کمی داشت‌. سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها متفاوت بودند، بـه نرخ مصوب سازمان میادین میوه‌وتره‌بار عرضه می‌شد‌. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه بهای پرتقال درجه یک معادل 6/0 درصد، نارنگی 2/2 درصد و هندوانه 9/1 درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 9/1 درصد تا 4/8 درصد افزایش یافت‌. در گروه سبزی‌های تازه بهای گوجه‌فرنگی معادل ۴ درصد، کدو سبز ۶ درصد و پیاز 9/0 درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام بین 1/0 درصد تا 6/7 درصد افزایش داشت‌.
گوشت قرمز و مرغ
در هفته مورد گزارش بهای گوشت گوسفند ثابت بود‌. قیمت گوشت تازه گاو و گوساله معادل 3/0 درصد افزایش ولی بهای گوشت مرغ 6/1 درصد کاهش یافت‌.
قند، شکر، چای و روغن‌نباتی
در این هفته قیمت قند، شکر و انواع روغن‌نباتی بدون تغییر بود و بهای چای خارجی معادل 1/0 درصد افزایش داشت‌.
سایر اخبار این روزنامه